Jak znaleźć strony, na których ktoś piszę o mojej firmie lub o mnie?

Jak znaleźć strony, na których ktoś piszę o mojej firmie lub o mnie?

Wielu potencjalnych klientów większości firm, przed skorzystaniem z usługi sprawdza opinie o samej firmie czy też same wzmianki o niej, by upewnić się, czy jest prawdziwa.

Żyjemy w czasach, w których niemal każda firma (hotel, restauracja, kawiarnia) i każdy ma swoją stronę internetową, a nawet każdy może ją mieć. Co bezpośrednio przekłada się na wzrost stron i sklepów, które próbują oszukiwać internautów.

Dlatego nasza uważność coraz bardziej wzrasta i przed zakupami lub skorzystaniem z usług weryfikujemy nieznaną nam firmę czy sklep. Co to oznacza dla Ciebie, jako właściciela takiego biznesu? Powinieneś również monitorować co i gdzie pojawia się na Twój temat w internecie.

Wpływanie na wizerunek firmy

Są jednak podmioty w internecie, które mogą wpływać pozytywnie lub negatywnie na wizerunek przedsiębiorstwa. Pełnią one role, swego rodzaju poręczyciela, są to:

  • katalogi firm,
  • agregatory,
  • marketplace,
  • portale z opiniami,
  • blogi,
  • serwisy informacyjne,
  • serwisy społecznościowe,

Do tego typu portali należą na przykład: serwisy z opiniami o pracadawcach, w których niezadowoleni pracownicy mogą poskarżyć się na swojego szefa. Portale te są znane z tego, że zarabiają na usuwaniu negatywnych opinii o danym pracodawcy na jego prośbę.

Jak monitorować informacje pojawiające się w internecie na nasz temat?

By monitorować wzmianki na temat naszej firmy, marki lub osoby możemy wykorzystać narzędzia jak Brand24, Google Alerts czy po prostu wyszukiwarkę Google. Zacznijmy od najprostszych i najszybszych rozwiązań.

Wyszukiwanie informacji na swój temat w Google

Do monitorowania wzmianek bezpośrednio powiązanych z twoją marką, hotelem, restaruacją, firmą usługową lub osobą możemy wykorzystać wyszukiwarkę Google. Jednakże nie może to być standardowo wpisane hasło np.: moja firma.

Dlaczego? Takie hasło spowoduje znalezienie najlepszych wyników, które zawierają lub nawet nie, wystąpienia słów „moja” i „firma”. By znaleźć strony, na których pojawia się konkretna nazwa np.: twojej firmy musisz umieścić treść zapytania w cudzysłowie „” i będzie to wyglądać mniej więcej tak: „daniel jeziorski”.

Dodatkowo możesz ograniczyć wyniki do danego języka, czasu pojawienia się ich w Google, ale też dopasowanie. W ten sposób ograniczysz wyniki np.: do języka polskiego, które pojawiły się w ostatnim miesiącu i zawierają dokładne dopasowanie hasła wyszukiwanego. Jak to wygląda w praktyce?

Dopasowanie wyszukiwania w Google do własnych potrzeb, narzędzia wyszukiwania - Daniel Jeziorski

Jednak jeśli chcesz to robić regularnie i sprawdzać wiele fraz, to powiedzmy sobie szczerze, stracisz na to bardzo dużo czasu. Dlatego w podobny sposób działa automat Google Alerts, z którego możesz skorzystać jeśli masz konto Google.

Prezentacja Google alerts i gotowych alertów

By utworzyć alert, musisz wpisać hasło, które Cię interesuje, a już na tym etapie pojawią Ci się pierwsze wyniki – tak jak w wyszukiwarce. Domyślnie alerty będą wysyłane na Twój adres e-mail oraz będą zawierać automatycznie wybrane źródła.

Jednakże możesz w dużej mierze dostosować wysyłane do Ciebie alerty w zależności od hasła, możesz edytować takie elementy jak:

  • częstotliwość wysyłania alertów np.: raz dziennie, raz w tygodniu lub na bieżąco
  • źródła alertów np: automatyczne, wiadomości, blogi, witryny, filmy, finanse, książki czy dyskusje
  • język wzmianek,
  • region w jakich pojawiają się wzmianki,
  • ile ma być wzmianek np.: najlepsze wyniki lub wszystkie wyniki
  • sposób dostarczania (rss lub email)

Odpowiednio utworzone alerty mogą służyć Ci jako źródło wiedzy, prezentując najciekawsze artykuły i wzmianki, na temat który Cię interesuje, ale też pozwolą Ci wyłapywać większość wzmianek na temat twojej marki, firmy lub osoby.

Wyszukiwanie informacji na swój temat w social mediach

Tak jak w przypadku Google, możemy również przeszukiwać większość social mediów w poszukiwaniu wzmianek na temat naszego hotelu, restauracji, czy naszej firmy usługowej na przykład poprzez przegląd hasztagów, przegląd postów zawierających daną frazę.

Jednakże również w tym przypadku ręczne działanie nie jest zbyt przyjazne, zwłaszcza gdy publikujesz w social mediach dużo treści, a nazwa twojego biznesu nie jest unikatowa. W takim przypadku znajdziesz wiele postów, które Cię nie interesują.

Monitoring social mediów, podcastów i newsletterów dla firm

Monitoring social mediów, blogów, newsletterów i podcastów

Dla firm i marek, które chcą pilnować swojej reputacji w sieci i chcą monitorować wzmianki na swój temat w internecie zostało stworzone narzędzie Brand24. Jest to narzędzie, które pozwala monitorować wzmianki na temat Twojej firmy (lub danego hasła), a w najlepszych pakietach jednocześnie informuje o charakterze wzmianki i dzieli je na negatywne, neutralne i pozytywne.

Rozwiązanie zostało opracowane przez Polską firmę, na której czele stoi Michał Sadowski. Z narzędzia korzystają firmy z niemalże całego świata i są to takie firmy jak: Ikea, Kubota, LeroyMerlin, 4Fun, Tauron, Standford University, Intel, H&M, Vichy, Uber i inne.

Co łączy te wszystkie firmy? Zależy im na zaufaniu klientów i ich satysfakcji, a dane zbierane przez narzędzie mogą wykorzystywać do zwiększania sprzedaży, ulepszania procesów obsługi i rozwoju firmy.

Jak działa monitorowanie wzmianek na temat Twojej firmy?

Dzięki zbieraniu informacji o strumieniach wzmianek na temat Twojej marki możesz z panelu aplikacji przejść pod adres, gdzie wystąpiła dana wzmianka i zareagować.

Brand24 również mierzy natężenie ilości wzmianek na interesujący Cię temat oraz ich zasięg, a także to jakie interakcje pojawiają się pod nimi. Analiza takich danych pozwala Ci znaleźć najbardziej zasięgowe źródła, na których możesz skupić swoje działania.

Analiza sentymentu wypowiedzi pozwala zidentyfikować jakimi emocjami nacechowane są dane wzmianki, takie informacje pozwolą Ci reagować w kryzysowych momentach i zażegnać potencjalną falę hejtu, która może się wylać na Twoją firmę np.: z powodu niedziałających płatności lub niedziałania kluczowych funkcjonalności Twojej aplikacji czy strony www.

Możesz otrzymywać powiadomienia e-mail np.: tylko w przypadku najważniejszych dla Ciebie wyników dotyczących witryn z ilością wizyt powyżej 500 000.

Wzmianki możesz tagować, kategoryzować oraz filtrować według źródła, sentymentu czy interakcji oraz wielu innych czynników.

wykorzystanie danych z monitoringu internetu w swoim biznesie - daniel jeziorski

Jak firmy wykorzystują monitorowanie internetu?

  • Monitorowanie reakcji i wzmianek na temat publikowanych materiałów pozwala firmom na jeszcze większą ekspozycję swoich treści,
  • Znajdywanie nowych ambasadorów, podwykonawców i partnerów biznesowych związanych z branżą przedsiębiorstwa,
  • Generowanie leadów przez social selling – monitoring forów, blogów, dyskusji w mediach społecznościowych pozwala dotrzeć firmom usługowym do firm i osób, szukających danej usługi pytając o nią innych internautów,
  • Identyfikacja problemów klientów poprzez monitoring słów kluczowych – pozwala to na tworzenie nowych usług lub produktów, które odpowiadają zapotrzebowaniu potencjalnych klientów,
  • Budowanie relacji z klientami – obserwacja social mediów pozwala na znalezienie nowych obserwatorów (a co za tym idzie – zwiększenie zasięgów postów) poprzez wdawanie się w dyskusję z nimi. Nagradzanie ich za dobre opinie i udostępnienia.

Co monitoruje Brand24?

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Newsy
  • Blogi
  • Fora
  • Medium
  • Quora
  • Youtube
  • Tiktok
  • Reviews
  • Twitch
  • Newslettery
  • Podcasty

Zastosowanie Brand24 znajdziesz w każdym biznesie, bo w każdej branży powinieneś dbać o swoich klientów. Pakiety utworzone są w taki sposób, by zadowolić indywidualne osoby, mniejsze firmy, ale także, by sprostać wymaganiom agencji, instytucji, domów mediowych i największych marek.

Gorąco zachęcam Cię do zapoznania się z historiami klientów, a nawet do wypróbowania narzędzia za darmo przez 14 dni. Wtedy dowiesz się, czy to narzędzie jest dla Ciebie. Zacznij tutaj!

16 marca, 2022 | Socialmedia